Чета тези дни коментарите за 0% комисион от купувача и усещам безспокойствието на брокерите в другите агенции. "Как това ще ми повлияе? Как ще го разтълкуват клиентите? Ще загубя или няма да има значение?"
Да кажем пълната истина: брокерът на продавача трябва да даде половината от своя комисион на брокера на купувача.
В рамките на агенцията това е лесно постижимо. Адрес не сключва много сделки с колеги и може да си позволи да "затвори" дейността си в своите рамки. Това се прави в някои големи агенции на запад.
Ние решихме, че това не е добре. Предпочитаме да стимулираме работа между брокери, а не борбата между тях. Ще дадем половината комисион от продавача на агенцията на брокера на купувача. Това е. А те ако вземат от купувача, вземат.
Сега .. кой ще вярва, кой няма да вярва - друг въпрос.
То същият въпрос стои и за клиента - ще плати или няма да плати :-)
Нали?
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
5 коментара:
Засега почти всички брокери са срещу нас, като ни обвиняват в нелоялна конкуренция и ни заплашват с КЗК. На мен лично този начин на работа много ми допада. Вече 9-ти месец съм консултант във франчайз-кантора и едва сега се чувствам точно на мястото си. Не се притеснявам да обясня на продавача защо трябва да плати комисионата изцяло. В крайна сметка той е този, който ползва облагите от посредничеството /в смисъл - той получава парите/, следователно трябва да плати за услугата, след като му е предоставена професионално. Ако не желае да продава чрез АДРЕС, е в правото си да потърси друг посредник или да продава самостоятелно - с всички рискове за това. На никого не се налагат ограничения и всеки е свободен да решава как да постъпи, и в тази връзка ми е напълно непонятно защо колегите от други агенции скачат срещу АДРЕС. Клиентите - и продавачи, и купувачи - са тези, които ще решат дали новата стратегия работи, т.е. дали е добра и приложима на българския пазар на НИ.
Аз като продавач на не един имот, никога не съм плащал комисионна на агенция, независимо, че всичките ми сделки са били с посредник. Просто съм правил минимума усилия за публикуване на обяви и това е било достатъчно; не съм виждал най-елементарен смисъл в ангажирането ми само с една агенция. И това в никой случай не ме е лишило от предлагането на имотите ми от агенциите. В същото време, когато съм бил купувач, никога не съм успявал да се отърва тежестта на комисионната, тъй като просто в противен случай съм рискувал да не се сдобия с атрактивен имот. Така, че от личен опит мога да кажа, че купувачът е страната, която по-лесно може да се притисне да плати комисионна, при все кризата и извитите ръце на много продавачи.
Не разбирам защо трябва да се говори за притискане или извиване на ръце. Продавачът иска да получи професионална услуга, плаща и я получава. Ако желае сам да упражни правото си да продава, не е задължен да потърси агенция. Никой на никого нищо не налага, всичко е въпрос на избор.
Анонимен, аргументите ти са напълно верни. Но за пазар на продавача. Тогава той е силен.
Тогава: като продавач пускаш обява и знаеш, че ще има интерес. Все някога ще продадеш. Сега: пускаш обява и знаеш, че няма да има интерес. По-вероятно е да не продадеш.
Тогава: като купувач харесваш имот, но агенцията иска 3%, за да ти го покаже. Иначе до 2-3 седмици ще го купи някой друг. Сега: агенцията няма право да изпусне ни един купувач. А и е обещала на продавача да продава имота активно, нали? Това не включва ли оглед с всеки заинтерсован купувач?
Що се отнася до ексклузивните договори, те имат смисъл, ако брокерът прави всичко, което би направил собственика, но повече и по-добре :-)
Впрочем включително активна работа с другите агенции.
Благодаря за един интересен блог
Публикуване на коментар