Връзката е потребителят, клиентът. Хората, ползващи парно, си купуват или поне искат да си купят имоти.
Има един показател, който е основен на икономиката - индекс на потребителското доверие. Той ни показва какво е мнението на потребителите за това, което им предстои в близко бъдеще. Техният оптимизъм или песимизъм определя размера на потреблението им още днес. "Сега ще живеем, давай, купувай" срещу "Идват тежки времена, трябва да се ограничаваме, сметки ще плащаме".
Показателят достига своя пик през 2-ро тримесечие на 2007г. и оттогава спада (това е изненадата!):
2Q07: -25.5 (числата са отрицателни, българинът си е негативист :-), 3Q07: - -31.0, 4Q07: -36.8 .. до последните 2 тримесечия: -38.5.
Познахте, това пък е негативен рекорд. За година и нещо от едната крайност в другата.
Изследването на НСИ е пълно с прелюбопитни данни. Ето то тук: http://www.nsi.bg/Economy/CustNabl/CustNabl1008.pdf
Докоро потребителят беше игнориран като двигател на икономиката за сметка на инвестициите. Те достигнаха 30% от брутния вътрешен продукт. Чуждестранните инвестиции на човек от населението ни направиха световен рекордьор за 2007г. 40% от тях бяха в недвижими имоти.
Време да се върнем към базисните истини: хората купуват жилища, за да живеят в тях с години; хората купуват жилища, когато се чувстват сигурни, че ще могат да заплащат ипотечните си вноски в продължение на години; имотите са добра инвестиция, когато са на добра цена. Това са вечни истини.
Няма как хората да се притесняват от високите цени на парното, а да приемат високите цени на имотите.
А колко струва парното като почнахме тази тема .. :-)
Няма коментари:
Публикуване на коментар